În cadrul unei anchete penale Procuratura Generală a constatat veridicitatea acuzaţiilor aduse de PPCD lui Vladimir Filat


Acţiunile comise de către liderii AMN şi PLDM în perioada în care aceştia au deţinut funcţii de stat (Serafim Urechean – primar general al capitalei, Vladimir Filat – şef al Departamentului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat) sunt cercetate în prezent de către organele de anchetă ale Republicii Moldova în cadrul mai multor dosare penale.

Cauzele au fost iniţiate de către anchetatori după ce reprezentanţii Partidului Popular Creştin Democrat au semnalat mai multe ilegalităţi, comise de către liderii AMN şi PLDM. O parte dintre abuzurile investigate de către organele de anchetă este descrisă în cărţile „Dinozaurii regimului sovietic, tartorii corupţiei moldoveneşti” şi „Vladimir Filat, un gangster al tranziţiei care a prădat ţara”, editate de vicepreşedintele Parlamentului, Iurie Roşca, şi PPCD.

Procuratura Generală i-a remis lui Vlad Cubreacov un răspuns la toate interpelările, sesizările şi declaraţiile reprezentanţilor PPCD, făcute în sesiunea anterioară a Parlamentului, precum şi prin intermediul FLUX-ului. Primul episod din răspunsul procurorului general, în care este vizat Serafim Urechean şi anturajul său, a fost publicat în ediţia din 3 octombrie a FLUX-ului.

Într-un alt episod din răspunsul Procuraturii Generale este vizat liderul PLDM, Vladimir Filat, şi tranzacţiile pe care acesta le-a efectuat în perioada în care deţinea funcţia de şef al Departamentului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat.
Avioane funcţionale şi reparate au fost vândute ca fier uzat

Pe data de 13 martie curent, grupul parlamentar al PPCD a făcut o declaraţie, prin care a reamintit că, prin Hotărârea Parlamentului nr. 163-XIV, din 15 octombrie 1998, a fost creată o Comisie de anchetă pentru reexaminarea materialelor referitoare la raportul Curţii de Conturi şi modul de comercializare a avioanelor din patrimoniul statului. Vicepreşedintele Parlamentului, Iurie Roşca, a condus acea Comisie de anchetă. „Raportul Comisiei a fost elaborat şi aprobat în unanimitate de către toţi membrii acesteia, care reprezentau toate cele patru fracţiuni parlamentare. Proiectul de hotărâre propus de Comisia de anchetă a fost adoptat cu peste 4/5 de voturi ale membrilor Parlamentului. Unul din principalele personaje ale Raportului Comisiei de anchetă era Vladimir Filat în funcţia sa de director al Departamentului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat, întrucât Vladimir Filat a fost executantul operaţiunii de comercializare a şase avioane TU-154B, prin negocieri directe, către o firmă din Rusia. Cele şase avioane au fost vândute la un preţ total de 1,11 milioane de dolari, cu încălcarea gravă a Legii privind Programul de privatizare pentru anii 1997-1998, art. 16, alin. (1) al căreia permitea comercializarea unor bunuri din patrimoniul statului prin negocieri directe, doar în cazul unui singur cumpărător, şi cu condiţia ca patrimoniul să fi fost scos anterior la licitaţie sau concurs de, cel puţin, două ori. În faţa Comisiei de anchetă, Vladimir Filat a afirmat că avioanele respective erau bune de dat la fier uzat şi au fost vândute ca active neutilizate în procesul tehnologic al întreprinderilor. Trebuie de precizat că din cele şase avioane, doar două nu puteau fi exploatate, iar alte două avioane fuseseră supuse unor reparaţii capitale cu puţin timp înainte de vânzare. Din datele de care dispunea Comisia de anchetă a Parlamentului, unul din cele şase avioane (nr. de bord 95324) nici nu a staţionat în Rusia, ci a fost imediat revândut Companiei aeriene „Krâlia Taraza” din oraşul Taraz, Kazahstan, pentru suma de aproximativ 500.000 de dolari. La rândul său, această firmă l-a închiriat unei companii aeriene din Emiratele Arabe Unite, fapt investigat şi constatat oficial de către Ministerul Securităţii Naţionale de atunci”, se arată în declaraţia PPCD din 13 martie 2008.

Cele şase nave erau incluse ilegal în activele neutilizate în procesul tehnologic

Astfel, Procuratura Anticorupţie a iniţiat urmărirea penală pe cauza nr. 2008978043, în baza elementelor infracţiunii prevăzute de art. 185, alin (3), din Codul penal (în redacţia Legii din a. 1961 cu modificările ulterioare) pe faptul depăşirii atribuţiilor de serviciu de către persoane cu înalte funcţii de răspundere din cadrul Guvernului, Departamentului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat, Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile, Companiei de Stat „Air Moldova” la comercializarea a şase avioane TU-154B.

În cadrul efectuării urmăririi penale, s-a constatat că Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat a aprobat comercializarea respectivelor avioane prin licitaţie şi a desemnat Agenţia Teritorială de Privatizare Chişinău în calitate de responsabil de estimarea şi organizarea licitaţiei, în vederea comercializării avioanelor. Cele şase nave erau incluse ilegal în activele neutilizate în procesul tehnologic, atunci când două avioane TU-154B efectuau, în anul 1998, zboruri conform contractelor (Tel Aviv, Moscova şi rută charter), adică erau utilizate conform destinaţiei.

De asemenea, contrar prevederilor art. 16 al Legii „cu privire la aprobarea Programului de Privatizare pentru anii 1997-1998”, comercializarea acestor avioane în baza contractului nr. 44, din 14.07.1998, către SA „Aviazapceasti” din Federaţia Rusă a fost efectuată prin negocieri directe, la preţul total de 1,11 milioane de dolari, fără a fi scoase de două ori la licitaţie sau concurs.

Vladimir Filat a fost preşedinte al Comisiei de negocieri directe, semnând procesele-verbale cu cinci zile înainte de formarea respectivei comisii

Astfel, prin Dispoziţia nr. 1405-505, din 21.04.1998, emisă de către prim-ministrul Ion Ciubuc, a fost dispusă comercializarea avioanelor prin negocieri directe, iar prin Dispoziţia nr. 1408-681, din 11.06.1998, s-a permis comercializarea avioanelor la preţuri stabilite prin negocieri directe.

La 12.06.1998, cele şase avioane TU-154B au fost transmise de la Agenţia Teritorială de Privatizare Chişinău către Comisia pentru negocieri directe, formată prin ordinul Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat nr. 111, din 17.06.1998 (minister care era deja desfiinţat ca urmare a modificării structurii Guvernului).

În acest context, s-a constatat că directorul general al Departamentului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat al Ministerului Economiei şi Reformelor, Vladimir Filat, a fost numit în calitate de preşedinte al Comisiei de negocieri directe şi a semnat procesele-verbale cu cinci zile înainte de formarea respectivei comisii.

O companie bulgară era gata să plătească mai scump pentru arenda a două avioane

De menţionat că, în luna iunie a anului 1998, Compania aeriană de stat „Air Moldova” a dus tratative cu Compania Aeriană de Stat „Air Balcan” (Bulgaria), care a oferit pentru arenda a două avioane de model TU-154B, pentru o perioadă de trei luni, suma de 600.000 de dolari, ceea ce permitea obţinerea de către compania aeriană de Stat „Air Moldova” a unui profit mai mare de un milion de dolari. În acelaşi timp, în vederea realizării acestei tranzacţii până la încheierea contractului, partea bulgară şi-a asumat responsabilitatea de executare şi a transferat pe contul „Air Moldova” 150 mii de dolari.

Acţionând contrar procedurii stabilite de legislaţia în vigoare la acel moment, precum şi contrar intereselor publice, persoanele cu funcţii de răspundere din instituţiile implicate au înstrăinat prin negocieri directe, în condiţii dezavantajoase pentru Republica Moldova, şase avioane model TU-154B, la un preţ diminuat, de 1,11 milioane de dolari, deoarece costul de bilanţ al avioanelor expuse la vânzare constituia 1,48 milioane de dolari. Astfel, bugetul public a ratat venituri în mărime de 370.000 de dolari.
Vladimir Filat a recurs la fals

Au fost întreprinse măsuri pentru stabilirea locului aflării pachetului de documente aferent comercializării celor şase avioane de model TU-154B, care a avut loc în 1998. Au fost audiaţi în calitate de martori fostul director general al „Air Moldova” şi fostul director adjunct al „Air-Moldova”. De asemenea, au fost audiaţi economişti care au participat la evaluarea avioanelor TU-154B, fostul director general al Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile, membrii comisiei de evaluare a avioanelor, membrii comisiei pentru organizarea negocierilor directe, fostul şef de secţie a Ministerului Privatizării, executor al unor documente ce ţin de comercializarea avioanelor, semnate de ministrul Privatizării, Iurie Badâr, şi directorul Departamentului Privatizării, Vladimir Filat, membrii echipajelor care zburau cu avioanele TU-54B în anii 1997-1998.

În declaraţia PPCD, din 13 martie 2008, se mai menţionează că, pentru a justifica vânzarea avioanelor prin negocieri directe, şi nu prin licitaţie, Filat a invocat Regulamentul cu privire la modul de comercializare a avioanelor neutilizate în procesul tehnologic al întreprinderilor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 665, din 29.11.96. Or, în momentul tranzacţiei, acesta nu mai era în vigoare şi, deci, trimiterea la el era nejustificată. De asemenea, Comisia parlamentară de anchetă a constatat că, în timpul derulării acestei operaţiuni, Vladimir Filat a recurs la fals. Astfel, pe data de 12 iunie 1998, setul format din şase avioane TU-154 a fost transmis de la Agenţia teritorială Chişinău pentru privatizare la Comisia de negocieri directe. Procesul-verbal privind transmiterea-preluarea setului este semnat şi de către Vladimir Filat, care apare în actul respectiv ca preşedinte al comisiei de negocieri directe.

La 18 iunie 1998 (a doua zi după formarea comisiei), reprezentantul Societăţii pe Acţiuni „Aviazapciasti” din Federaţia Rusă a depus cererea pentru participare la negocieri directe, negocieri care au avut loc în aceeaşi zi, de 18 iunie 1998. Membrii comisiei de negocieri au declarat în şedinţa Comisiei de anchetă că cifra de 1,11 milioane de dolari pentru cele şase avioane a fost propusă de Vladimir Filat, preşedintele comisiei.

Niciun comentariu: