„Camel"-ul săracului produs pentru contrabandă în Moldova



O investigaţie internaţională a descoperit că Europa este înecată de ţigări ruseşti de contrabandă în valoare de un miliard de dolari pe an. O reţea de fabrici şi trasee a fost pusă la punct de-a lungul continentului începând cu 2004, urmărind rutele companiilor multinaţionale producătoare de ţigări, folosite în trecut la o scară mult mai mare. Noul comerţ la negru implică o singură marcă, "Jin Ling" care apare în tot mai multe oraşe şi ţări de pe teritoriul Europei în fiecare lună.

"Jin Ling", total necunoscută autorităţilor până acum 3 ani, a crescut atât de rapid încât organele de drept afirmă că acum concurează cu "Marlboro" la capitolul capturi de contrabandă în Uniunea Europeană.

Organizaţia care se află în spatele acestei pieţe negre în continuă creştere, Fabrica de Tutun Baltica (BTF) din Kaliningrad, Rusia, are legături cu două dintre cele mai mari companii producătoare de ţigări din lume. Reţeaua acesteia din Rusia şi Ucraina a fost iniţial deţinută şi condusă de filiale ale grupului "Japan Tobacco International" (JTI), al treilea producător de ţigarete din lume.

Investigaţia a identificat o reţea rusească şi Est-Europeană de companii, inclusiv 5 fabrici în care se presupune că se produc ţigările care ajung fraudulos în vestul Europei. Reţeaua de fabrici condusă de către ruşi susţine că poate produce mai mult de 24 de miliarde de ţigări anual. Asta înseamnă 7% din importurile legale de ţigări în Uniunea Europeană.

Iniţial importate din China, "Jin Ling" prezintă caracteristicile unui pachet king-size, conceput astfel încât să semene cu brand-ul "Camel" la culoare, font şi layout. În locul cămilei însă, pe pachet apare o capră de munte.

Ţigările "Jin Ling" nu au nicio piaţă de desfacere legală în Europa, conform ofiţerilor vamali. Acest brand nu şi-a făcut niciodată reclamă şi nu poate fi găsit în magazine. Sunt vândute numai în mod ilegal – traficate de către grupări care speră la câştiguri imense prin vânzarea unor ţigări fără licenţă, fără accize şi taxe, pe piaţa neagră din Europa.

"'Jin Ling' are cea mai şocantă ascensiune din toată lumea în comerţul ilegal de ţigări", declară Luk Joossens, expert al World Health Organization (Organizaţia Mondială pentru Sănătate), expert în contrabanda cu ţigări.

"'Jin Ling' inundă Europa"

Investigaţia "Jin Ling" a acoperit 10 ţări şi a fost coordonată de către International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ), o reţea non-profit formată din jurnalişti independenţi, care a expus în urmă cu opt ani complicitatea marilor producători de ţigări cu contrabanda. Bazându-se pe registre ale comerţului, date vamale şi înregistrări sub-acoperire din interiorul principalei fabrici "Jin Ling", echipa ICIJ a pus cap la cap o poveste unică a primului brand de ţigări din lume proiectat şi fabricat numai pentru contrabandă.

Operaţiunea Baltica

Sediul central al Fabricii Baltica (BTF) este în Kaliningrad, o felie de teritoriu rusesc anexată de către Uniunea Sovietica după al doilea război mondial, îndesată între Polonia şi Lituania. Enclava autonomă rusească este cunoscută ca fief al contrabandei şi crimei organizate.

Din Kaliningrad, miliarde de ţigări ale BTF sunt traficate direct către Polonia sau printr-o rută ocolitoare prin Lituania, Letonia, Belarus şi Rusia. Oficialii BTF recomandă clienţilor să folosească rutele marine deoarece ei pot livra containerele direct şi fără taxe către portul din Kaliningrad. De asemenea, ei oferă transportul de la fabrica din Lvov, Ucraina, către portul Odesa. Peste graniţă către Germania şi porturile Mării Negre sau ale Mării Baltice, ţigările sunt pasate unor reţele de crimă organizată din cel puţin 13 ţări – Germania, Anglia, Polonia, Letonia, România, Grecia, Turcia, Italia, Bulgaria, Olanda, Danemarca, Belgia şi Franţa.

Niciunul dintre pachete nu conţine avertismentele corecte cu privire la pericolul asupra sănătăţii, obligatorii în toate ţările membre ale UE, demonstrând clar ilegalitatea lor. Unele pachete de "Jin Ling" poartă etichete de duty-free sau timbre ruseşti, aparent ca o tactică de marketing menită să ofere prestigiu şi credibilitate produsului. BTF este suspectată că îşi tipăreşte propriile etichete de duty-free pentru a da o imagine de piaţă "gri" contrabandei lor – ca şi cum ţigările ar fi un produs legal, divertat fără autorizaţia producătorului.

"Ţigările "Jin Ling" sunt produse în mod legal în fabrici ruseşti dar sunt destinate pieţei ilegale europene", declară expertul în contrabandă Joossens. "Este o nouă problemă, unică în felul ei".

Creşterea traficului cu "Jin Ling" coincide cu semnificative scăderi în capturi de ţigări produse legal, dar netaxate, exportate de companiile producătoare din vest. Producători ca Phillip Morris, JTI-Gallaher şi Britain Imperial Tobacco Group au întâmpinat presiuni internaţionale, publice şi politice pentru a-şi "curăţa" acţiunile şi pentru a-şi diminua vânzările către canalele ilegale şi centrele de contrabandă cum ar fi Kaliningrad.

Dimensiunea şi creşterea surprinzătoare a traficului cu "Jin Ling" l-au catalogat ca un nou trend al crimei organizate, ducând la sesizarea agenţiilor vamale europene prin demararea programului "Operaţiunea Baltic" la începutul anului 2008. Oficiali ai Biroului Anti-Fraudă al Uniunii Europene (OLAF) au format un Task Force dedicat problemei "Jin Ling". Traficul cu acest tip de ţigări "a devenit o problemă majoră în UE cauzând pierderi importante pentru bugetele naţionale, dar şi pentru bugetul UE", a declarat OLAF ca răspuns la întrebările ICIJ.

Pentru a investiga fabrica Baltica, reporterii ICIJ au vizitat în August 2008, sub acoperire, centrul de producţie din Kaliningrad. Pozând în contrabandişti dornici să stabilească o nouă rută către UE, aceştia au avut asupra lor camere ascunse şi echipament de înregistrat.

Oficialii BTF s-au dovedit a fi nerăbdători să-şi ajute posibilii noi clienţi. La fabrica principală, echipei i-au fost oferite containere de "Jin Ling" – fiecare conţinând peste 10 milioane de ţigări. "Nu ne interesează ce se întâmplă cu ţigările", le-a spus managerul logistic al BTF, Dimitry Gyrja, reporterilor. "Conform legislaţiei ruseşti, nu contează. De toate aranjamentele legate de transport vă ocupaţi voi…". Cu plata în avans, a adăugat el, un container poate fi gata de livrare în două săptămâni.

Marjele de profit generoase concurează cu cele din traficul cu droguri şi justifică metodele elaborate şi costisitoare de disimulare, folosirea unor rute ocolitoare complexe, mituirea poliţiei corupte şi a vameşilor, precum şi angajarea de bodyguarzi.

Din 2005, agenţiile vamale europene care monitorizează comerţul la graniţa estică a Uniunii Europene au capturat cantităţi din ce în ce mai mari de "Jin Ling" ascunse în transporturi de aproape orice fel: fructe şi legume, peşte, materiale de construcţii, cherestea, resturi de carton, produse de patiserie, role de hârtie şi hrană pentru cai. Poliţia lituaniană a găsit "Jin Ling" înăuntrul unor piese de mobilier asamblate.


Capturile de Jin Ling au înregistrat o creştere atât de mare încât oficialii vamali au declarat că este marca cu cele mai frecvente capturi. Rapoartele examinate de ICIJ au scos la iveală că în anul 2007, 258 de milioane de ţigări au fost capturate – echivalentul a 25 de containere pline, o creştere cu 87% faţă de totalul capturilor din anul precedent. În 2008, noi capturi, rute şi locaţii sunt raportate săptămânal.

Se suspectează că mult mai multe ţigări reuşesc să treacă de vamă, alimentând astfel piaţa neagră şi crima organizată în Europa. Agenţiile vamale se aşteaptă ca în mod normal să descopere între 5 şi 10% din cantităţile traficate, ceea ce implică faptul că BTF reuşeşte să introducă 5 miliarde de ţigări în Europa în fiecare an. Dar BTF susţine că produce de 3 ori mai mult.

„Jin Ling"-ul din Kaliningrad a început să intre în Lituania şi Polonia din 2005. Primele transporturi de dimensiuni mari au fost descoperite intrând în UE de către vameşii polonezi care patrulau pe graniţa lituaniană la 10 august 2006. Un transport de 8 milioane de ţigări valorând aproape 3 milioane de dolari (aproximativ 2 milioane de euro) a fost descoperit într-un camion care transporta carburant. Două luni mai târziu, în octombrie 2006, vama engleză a raportat prima captură a mărcii de care nu mai auzise nimeni până atunci.

Niciun comentariu: