Conform altui proces-verbal nelegitim din 11.06.98, semnat de dl V.Slovacevschi în calitate de vicepreşedinte al Consiliului băncii (în perioada indicată nu activa în această funcţie) şi dl V.Baidacov, s-a decis ca mijloacele BCA "Moldova Nord Bancă" S.A., depozitate la BCA "Export-Import", să servească ca garant la creditul în sumă de 2,6 mln lei, eliberat de către cea din urmă firmei "Strategy - XXI". Conform procesului-verbal sus-menţionat, banca municipală a încheiat un contract de garanţie (nr.1 din 12.06.98) cu BCA "Export-Import", iar la 12.08.98 - un contract de gaj cu banca menţionată, conform cărora suma de 2,6 mln lei a fost gajată în contul creditului alocat firmei "Strategy - XXI".
Deoarece firma respectivă nu şi-a onorat obligaţiunile faţă de BCA "Export-Import", depozitul BCA "Moldova Nord Bancă" în sumă de 2,6 mln lei a fost trecut în contul celei din urmă. Firma "Strategy-XXI", la rîndul său, a transferat suma de 2,6 mln lei firmei "Asco-invest" - Ment Corp (Panama), al cărei reprezentant a fost M.Baidacov, care deţinea şi funcţia de membru al Consiliului BCA "Moldova Nord Bancă". La cererea BNM, în aprilie 1999 suma de 2,6 mln lei a fost calificată drept credit compromis, fiind calculat fondul de risc.
Trecerea la pierderi a creditelor compromise în mărime de 5,5 mln lei, acordate firmelor "Amza" şi "Strategy-XXI", ulterior a dus la decapitalizarea Băncii municipale "Chişinău" S.A. în proporţie de 68,8 la sută şi la micşorarea activelor reale.
Conducerea băncii, ignorînd art.22 din Legea instituţiilor financiare şi cerinţele BNM, n-a prezentat organelor de anchetă materialele privind creditele compromise acordate firmelor "Amza" şi "Strategy-XXI". Numai din iniţiativa Departamentului pentru Combaterea Crimei Organizate şi Corupţiei, la 22.01.2001 a fost intentat un dosar penal pe faptele expuse.
În scopul ameliorării situaţiei financiare a băncii şi restabilirii capitalului social, în septembrie 1999 Primarul general al mun. Chişinău, dl S. Urechean, încălcînd art.18 din Legea privind administraţia publică locală nr.186-XIV din 06.11.98, fără decizia corespunzătoare a Consiliului municipal, a semnat contractul de împrumut (ajutor financiar cu termenul de rambursare în decembrie 2001) în sumă de 671,0 mii dolari de la S.A. "Ascom-Grup", din care 620,0 mii dolari (6,8 mln lei) au fost alocaţi băncii de către Primărie ca ajutor financiar cu titlu gratuit. Din suma indicată (6,8 mln lei) banca a acoperit pierderile suportate de la acordarea creditelor compromise în sumă de 5,5 mln lei, precum şi alte pierderi de bilanţ în sumă de 1,2 mln lei.
Contrar prevederilor art.8 şi 15 din Legea contabilităţii nr.426-XIII din 04.04.95, împrumutul în sumă de 6,8 mln lei, acordat ca ajutor financiar băncii, n-a fost înregistrat în evidenţa contabilă a Primăriei, nefiind reflectat nici în darea de seamă privind executarea bugetului municipal pe anul 1999.
Pentru asigurarea rambursării împrumutului de la S.A. "Ascom-Grup", contrar prevederilor pct.63 din Legea privind Statutul mun.Chişinău nr.431-XIII din 19.04.95, dl S. Urechean, fără aprobarea Consiliului municipal, a încheiat un contract de gaj cu societatea sus-menţionată, în conformitate cu care a fost gajată proprietatea municipală în sumă de 16,9 mln lei (construcţia nefinisată a Complexului de alimentaţie publică, amplasat pe str. Puşkin).
În anii 1998-2000, Primăria mun.Chişinău a utilizat neeficient mijloace băneşti în sumă de 11,0 mln lei pentru procurarea acţiunilor Băncii municipale "Chişinău" S.A. (nebeneficiind de dividende) şi în sumă de 6,8 mln lei pentru acordarea ajutorului financiar gratuit, în acelaşi timp contractînd împrumuturi de la banca respectivă în sumă de 4,8 mln lei, pentru deservirea cărora s-au achitat din bugetul municipal 1,8 mln.lei.
Primarul general al mun. Chişinău, dl S. Urechean, încălcînd art.2 din Legea cu privire la arendă nr.861-XII din 14.01.92, în septembrie 1998 a încheiat un contract de arendă cu Banca municipală "Chişinău" S.A., în baza căruia ultimei i-au fost transmise în folosinţă gratuită încăperi în clădirea Primăriei cu o suprafaţă de 633,3 mp. Primăria mun. Chişinău, neţinînd cont de prevederile art.38 din Legea bugetului pe anul 2000 nr.918-XIV din 11.04.2000, n-a calculat şi n-a încasat de la bancă plata pentru arendă în sumă de 289,0 mii lei, prin ce bugetului local i-au fost cauzate pierderi în aceeaşi mărime.
Din contul mijloacelor financiare ale băncii s-au procurat de la Î.M. "Solei" S.R.L. trei foi turistice în Antalya în sumă de 32,1 mii lei, care au fost reflectate la cheltuielile băncii, în lipsa documentelor justificative. În documentaţia băncii lipseşte informaţia despre persoanele care au participat la, aşa- numitul seminar privind problemele de creditare, organizat în or. Antalya (Turcia).
Încălcările depistate în urma controlului sînt o consecinţă a nerespectării de către Primăria mun. Chişinău (primar general dl S.Urechean) a legislaţiei în vigoare la procurarea pachetului de acţiuni de control al Băncii municipale "Chişinău" S.A. şi la acordarea de ajutor financiar acesteia, precum şi a activităţii insuficiente a Consiliului băncii şi Comitetului administrativ la gestionarea activelor băncii.
Curtea de Conturi, ţinînd cont de încălcările şi neajunsurile depistate în activitatea Băncii municipale "Chişinău" S.A., a hotărît:
1. A cere de la Banca Naţională a Moldovei întreprinderea măsurilor concrete, în conformitate cu art. 75 din Legea cu privire la BNM, faţă de Banca municipală "Chişinău" S.A., reieşind din faptul că aceasta nu activează în conformitate cu actele normative ale BNM.
2. A atenţiona Primăria mun. Chişinău (dl S. Urechean) asupra încălcărilor depistate şi se cere:
- revizuirea contractului de arendă, încheiat cu Banca municipală "Chişinău" S.A., şi luarea de măsuri în vederea încasării plăţii pentru arenda în sumă de 289,0 mii lei, reieşind din prevederile legislaţiei în vigoare.
3. A remite Procuraturii Generale a Republicii Moldova, pentru verificare în ordinea prevederilor art.93 CPP, materialele privind:
- trecerea neîntemeiată la cheltuieli, în lipsa documentelor justificative, a sumei de 134,6 mii lei (inclusiv 102,5 mii lei - cheltuieli pentru sponsorizarea Departamentului cultură al Primăriei mun. Chişinău şi 32,1 mii lei - cheltuieli pentru procurarea foilor turistice în Antalya), precum şi transferarea nejustificată a sumelor de 62,5 mii lei (S.R.L. "Ritag") şi 15,0 mii lei (Î.I. "Lupaşcu") pentru serviciile neacordate;
- efectuarea lucrărilor de construcţie şi reparaţie a sediului ocupat de bancă în incinta Primăriei mun. Chişinău şi a lucrărilor de apărare a băncii de scurgeri de informaţii, avînd în vedere achitarea lor dublă.
7. Se propune Procuraturii Generale efectuarea supravegherii dosarului penal, deschis de DCCOC, pe indicii prevăzuţi de art.123/1 CP RM.
10. Prezenta hotărîre este obligatorie pentru executare.
6. Hotărîre privind rezultatele controlului asupra activităţii economico-financiare a Primăriei mun. Chişinău în perioada anilor 1998-2001 (nr.46 din 23.05.2002 Monitorul Oficial al R. Moldova nr.113-114/34 din 05.08.2002)
Curtea de Conturi a examinat rezultatele controlului asupra activităţii economico-financiare a Primăriei mun. Chişinău în perioada anilor 1998-2001 şi a constatat următoarele:
Au fost supuşi controlului: Departamentul educaţie, ştiinţă, tineret şi sport, Departamentul sănătăţii, Departamentul construcţii, locuinţe şi amenajare, Departamentul economie, reforme şi relaţii patrimoniale, Departamentul comerţ, alimentaţie publică şi prestări servicii, Departamentul arhitectură şi urbanism, Întreprinderea municipală Direcţia locuinţe, Direcţia construcţii capitale şi Direcţia generală finanţe, la care au fost depistate multe încălcări ale legislaţie în vigoare.
Îndeplinirea insuficientă a funcţiilor de bază de către Direcţia generală finanţe, care sînt elaborarea şi executarea bugetului, a influenţat negativ asupra executării în întregime a bugetului municipal.
În perioada menţionată au fost angajate împrumuturi în sumă totală de 139,6 mln lei şi 1,3 mln dolari, pentru care s-au plătit dobînda de 39,3 mln lei şi 125,8 mii dolari şi penalităţi în sumă de 1,7 mln lei.
Din suma împrumuturilor angajate în anul 2000 în sumă de 65,6 mln lei şi 170,0 mii dolari, Primăria a luat în plus circa 51,5 mln lei, prin ce a încălcat Legea privind finanţele publice locale nr.491-XIV din 09.07.99.
La întocmirea şi încheierea contractelor de angajare a împrumuturilor Direcţia nu întreprinde măsuri suficiente privind posibilitatea achitării acestora, în rezultat dezafectîndu-se mijloace suplimentare. Astfel, nefiind îndeplinite condiţiile contractului încheiat cu firma "Şcoda Ostov", de la care au fost procurate 9 troleibuze "Şcoda 14 TRM" şi piese de schimb la ele, firmei date i s-au plătit suplimentar 72,3 mii dolari (0,9 mln lei) şi altor agenţi economici - 3,5 mln lei.
Analogic, din cauza lipsei de mijloace bugetare, Primăria n-a îndeplinit condiţiile contractelor încheiate cu BCA "Moldova-Agroindbank" la achitarea cu firma maghiară "Andre Central Europe" pentru livrarea a 50 de autobuze "Icarus", astfel cheltuindu-se adăugător mijloace bugetare în sumă de 66,4 mii lei.
O influenţă negativă asupra executării bugetului mun. Chişinău a avut şi angajarea altor împrumuturi de la băncile comerciale.
În conformitate cu prevederile Hotărîrilor Parlamentului nr.1293-XIII din 23.07.97 şi nr.1607-XIII din 17.03.98, Banca Naţională a Moldovei, prin intermediul BCA "Investprivatbank", BC "Moldindconbank" S.A. şi BCA "Banca Socială", a acordat Primăriei mun. Chişinău împrumuturi în sumă de 40,0 mln lei sub garanţia Guvernului, pentru achitarea datoriilor de plată a gazului natural şi altor resurse energetice, cu o rată a dobînzii care nu trebuia să depăşească cu mai mult de 5 puncte rata refinanţării Băncii Naţionale a Moldovei la momentul creditării.
E necesar de menţionat că în rezultatul recurgerii la contractarea de împrumuturi în sumă de 40,0 mln lei, bugetul municipal Chişinău a suportat cheltuieli suplimentare, neprevăzute, în sumă de 16,5 mln lei, din care 14,9 mln lei constituie plata dobînzilor bancare şi 1,6 mln lei - penalităţile calculate pentru neachitarea în termen.
În timp ce Primăria mun. Chişinău angaja împrumuturi de la BCA "Banca Socială" (în lei - cu dobînda de 38 la sută, iar în dolari - cu 20-30 la sută), mijloacele bugetare erau depozitate pe un termen de la 1-3 luni, cu o dobîndă de 4 la sută.
Eludîndu-se art.14 din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2001 nr.1400-XIV din 07.12.2000, Direcţia generală finanţe a planificat şi a achitat contribuţii la bugetul dat, respectiv, cu 5,1 mln lei şi 13,1 mln lei mai puţin.
Ignorînd legile bugetare anuale şi legile bugetului asigurărilor sociale de stat, conducerea Direcţiei generale finanţe, pe parcursul mai multor ani, a micşorat defalcările în fondul asigurărilor sociale de stat, astfel la 01.01.2002 formîndu-se o datorie faţă de Fondul Social în mărime de circa 89,9 mln lei.
Contrar prevederilor art.28 din Legea nr. 491-XIV din 09.07.99, partea de cheltuieli a bugetului municipal a fost executată prin intermediul Direcţiei generale finanţe, dar nu prin sistemul trezorerial.
Departamentul educaţie, ştiinţă, tineret şi sport
Contrar prevederilor Legii nr.491-XIV din 09.07.99 şi legilor bugetare anuale, instituţiile de învăţămînt au efectuat cheltuieli, fără a ţine cont de limita prevederilor şi destinaţia lor. Ordonatorii de credite din sfera învăţămîntului în municipiul Chişinău n-au respectat devizele de cheltuieli şi planurile de finanţare, admiţînd supracheltuieli în sumă totală de 46810,3 mii lei, inclusiv: 44169,0 mii lei - în anul 2000 şi 2641,3 mii lei - în I semestru al anului 2001.
În mun. Chişinău nesatisfăcător, cu încălcări ale legislaţiei în vigoare, se administrează spaţiile instituţiilor de învăţămînt. N-au fost încheiate contracte de arendă şi nu s-a calculat corect plata pentru arenda spaţiilor libere în sumă totală de 4,9 mln lei. Au fost depistate neachitări ale serviciilor comunale de către arendaşi în sumă totală de 1,3 mln lei, care au fost încasate în timpul controlului.
Departamentul şi direcţiile din subordine n-au întreprins măsurile necesare pentru înregistrarea dreptului de proprietate asupra terenurilor aferente instituţiilor de învăţămînt. Nelegitim au fost date în arendă loturi de pămînt aferente instituţiilor de învăţămînt din sectoarele Centru (3338 mp.) şi Botanica (10885,3 mp.), ilegal s-a realizat un teren în sectorul Botanica (900 mp.) şi nelegitim a fost ocupat un teren în sectorul Rîşcani (120 mp.).
Aceste încălcări şi neajunsuri sînt o consecinţă a nerespectării de către conducerea Primăriei mun. Chişinău (dl S. Urechean) şi alte persoane cu funcţii de răspundere a legislaţiei şi actelor normative în vigoare, precum şi a responsabilităţii şi disciplinei scăzute, fapt ce a influenţat negativ asupra utilizării mijloacelor bugetare municipale.
Curtea de Conturi, ţinînd cont de încălcările şi neajunsurile depistate în urma controlului, a hotărât:
1. Se menţionează prezenţa încălcărilor şi abaterilor de la legislaţia în vigoare în activitatea Primăriei mun. Chişinău şi a unor subdiviziuni ale acesteia la elaborarea şi executarea bugetului municipiului, nerespectarea regimului de economie a mijloacelor financiare, neasigurarea controlului asupra respectării disciplinei financiare de către instituţii şi organizaţii, ceea ce a determinat admiterea supracheltuielilor de mijloace financiare şi se cere Primăriei:
- determinarea gradului de responsabilitate a persoanelor cu funcţii de răspundere pentru încălcările legislaţiei în vigoare, comise la gestionarea mijloacelor bugetare;
- achitarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii în bugetul asigurărilor sociale de stat şi restituirea datoriei pe anii precedenţi în sumă de circa 89,9 mln Lei.
6. Se solicită Procuraturii Generale informarea Curţii de Conturi privind mersul examinării materialelor pe Direcţia educaţie, ştiinţă, tineret şi sport, sectorul Botanica a Primăriei mun. Chişinău, prezentate de Curte la 02.01.2002.
7. Hotărîre privind rezultatele controlului asupra elaborării şi executării bugetului municipiului Chişinău pe anul 2002 (Nr.42 din 11.06.2003 Monitorul Oficial al R. Moldova nr.153-154/34 din 22.07.2003)
Curtea de Conturi a examinat rezultatele controlului asupra elaborării şi executării bugetului municipiului Chişinău pe anul 2002 şi a constatat următoarele:
Bugetul municipiului Chişinău a fost stabilit cu încălcarea prevederilor art.19, alin.(2), lit.(b) şi art.25 din Legea privind finanţele publice locale nr.491-XIV din 09.07.99 (în continuare Legea nr.491-XIV).
Primăria mun. Chişinău (dl S. Urechean) n-a întreprins măsurile necesare întru încasarea tuturor plăţilor la buget. La 01.01.03, datoriile agenţilor economici faţă de buget la impozitul pe venitul din salariu au constituit 23805,0 mii lei, la impozitul pe venitul din activitatea de întreprinzător - 25450,0 mii lei. Restanţele agenţilor economici din mun. Chişinău faţă de bugetul consolidat la plăţile de bază au crescut cu 35649,0 mii lei şi, la 01.01.03, constituiau 457905,0 mii lei, iar restanţele la penalităţi - 431770,0 mii lei, la sancţiuni - 510939,7 mii lei.
Primăria mun. Chişinău (dl S.Urechean) n-a respectat în măsură deplină prevederile Regulamentului organizării licitaţiilor funciare în mun. Chişinău, aprobat prin Decizia Consiliului municipal Chişinău nr.4/19 din 10.11.99 "Cu privire la organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor funciare în mun. Chişinău". Nu toate terenurile, asupra cărora nu se extinde dreptul de folosinţă al terţilor, sînt trecute prin licitaţie, pentru a fi obţinut dreptul de arendare. În perioada ianuarie-mai 2002, conform deciziilor Primăriei mun.Chişinău, dreptul de arendare a terenurilor, fără desfăşurarea licitaţiilor, le-a fost oferit la 21 de agenţi economici, suprafaţa loturilor arendate constituind 6,45 ha.
Conform Deciziei Consiliului municipal Chişinău nr.7/12 din 20.12.01 "Cu privire la aprobarea bugetului oraşului Chişinău pe anul 2002", Departamentului educaţie, ştiinţă, tineret şi sport (DEŞTS) i-a fost alocată suma de 1500,0 mii lei la investiţii capitale în vederea realizării programului pentru tineret privind construirea fondului locativ. Din această sumă DEŞTS a primit 1300,0 mii lei, care au fost transferaţi Î.M. "Agenţia municipală de ipotecă din Chişinău" S.A. (AMIC) pentru construcţia spaţiului locativ. În lipsa deciziei Consiliului municipal, numai în baza Deciziilor Primăriei mun.Chişinău nr.13/3 din 10.05.01 şi nr.18/3 din 08.08.02, suma de 1300,0 mii lei a fost decontată de către DEŞTS la cheltuieli, iar 200,0 mii lei au fost transferaţi de către Direcţia generală finanţe direct Î.M. "AMIC" S.A., pentru acoperirea ratei bancare la creditele comerciale ipotecare.
Î.M. "AMIC" S.A. în calculul prezentat spre achitare Primăriei mun. Chişinău a aplicat rata de 24 la sută, pe cînd în contractele investiţionale cu locatarii bugetari şi nebugetari este indicată rata dobînzii în mărime de 8 la sută.
Neluînd atitudine faţă de cerinţa din pct.2 al Hotărîrii Curţii de Conturi nr.114 din 19.12.01, Consiliul municipal Chişinău, la 22.12.01, a adoptat Decizia nr.7/30 privind alocarea mijloacelor bugetare în mărime de 22700,0 mii lei contabilităţii Primăriei mun. Chişinău, pentru procurarea acţiunilor şi stabilizarea situaţiei financiare a Băncii municipale, care n-a fost executată în anul bugetar 2001. La 28.03.02, Consiliul municipal Chişinău a adoptat Decizia nr.1/3, în baza căreia Primăria mun. Chişinău (dl V.Şarban, dna E.Ciumac) a transferat Băncii municipale Chişinău 6000,0 mii lei, pentru ameliorarea situaţiei financiare a acesteia, ceea ce contravine prevederilor art.17 din Legea nr.491-XIV şi art.36 din Legea bugetului de stat pe anul 2002. Cu această sumă Banca municipală a acoperit pierderile sale, care, la 31.12.01, constituiau 6543,9 mii lei. Mijloacele nominalizate au fost plasate de către Banca municipală la contul de depozit în BCA "Businessbank" S.A.
Avînd datorii creditoare la începutul anului 2002 în sumă de 329067,7 mii lei, Primăria mun. Chişinău, Direcţia generală finanţe în anul 2002 au contractat 7 împrumuturi în sumă de 53700,0 mii lei şi 1317,5 mii dolari (17883,6 mii lei), în total - 71583,6 mii lei. Astfel, suma datoriilor sus-menţionate constituie 56,5 la sută din totalul veniturilor proprii prognozate, ceea ce depăşeşte limita de 20 la sută prevăzută de art.15(5) din Legea nr.491-XIV. La 31.12.02, datoria bugetului municipal Chişinău la creditele acordate s-a majorat cu 21783,8 mii lei şi a constituit 101924,5 mii lei.
Pentru procurarea a 10 troleibuze "Şcoda", Primăria mun.Chişinău, Direcţia generală finanţe, Regia transport electric, în lipsa deciziei respective a Consiliului municipal Chişinău, au încheiat cu BC "Moldindconbank" S.A. două contracte de credit în valoare de 682,5 mii dolari şi de 635,0 mii dolari, numai în baza Deciziei Consiliului municipal Chişinău nr.2/7 din 24.05.02, care a aprobat doar condiţiile contractului de procurare a troleibuzelor, ceea ce contravine prevederilor art.18(e) din Legea nr.186-XIV din 06.11.98 şi art.15(2) din Legea nr.491-XIV. Conform clauzelor contractuale, din bugetul municipal au fost achitate comisioane în sumă de 720,2 mii lei şi dobîndă - de 430,3 mii lei. Prin decizia sa nr.5/2 din 24.04.03, Consiliul a dat consimţămîntul la angajarea creditelor nominalizate.
La procurarea de la firma "Friz Schafer GmbH" (Neukirchen) Germania a containerelor şi maşinilor speciale pentru evacuarea deşeurilor, conform contractului VW/96. 1-2 din 04.10.96, a fost încălcat termenul de achitare a sumei de 591,1 mii DEM sau 2967,5 mii lei. Ca urmare, bugetul municipal a suportat cheltuieli ce ţin de acoperirea diferenţei de curs valutar în sumă de 676,0 mii lei.
Primăria mun.Chişinău (dl I.Paladi), prin Deciziile nr.11/10-21 din 12.04.01, nr.22/9-19 din 26.09.02 şi nr.28/22 din 18.12.02, a dat în arendă firmei S.R.L. "Tezed-S", apoi a permis privatizarea terenului de pămînt cu suprafaţa de 1,366 ha pe care erau amplasate fondurile fixe ale S.R.L. "Givas", prin ce a încălcat art.64 din Legea nr.1217-XIII din 25.06.97.
Primăria mun. Chişinău n-a executat integral cerinţele pct.1 din Hotărîrea Curţii de Conturi nr.46 din 23.05.02.
Încălcările şi neajunsurile depistate în cadrul controlului sînt o consecinţă a nerespectării de către Primăria mun. Chişinău (dl S. Urechean) şi a subdiviziunilor din cadrul Primăriei a actelor legislative şi normative în vigoare la elaborarea, aprobarea şi executarea bugetului, la gestionarea şi utilizarea mijloacelor bugetare.
Curtea de Conturi, ţinînd cont de încălcările şi neajunsurile depistate în urma controlului, a hotărât următoarele:
3. Se informează Consiliul municipal Chişinău despre rezultatele controlului şi se recomandă:
- întreprinderea măsurilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare, în vederea recuperării în buget a ajutorului financiar acordat nelegitim Băncii municipale în sumă de 6000,0 mii lei;
- determinarea sursei de acoperire financiară a supracheltuielilor de mijloace bugetare, admise de către Asociaţia de gospodărire a spaţiilor verzi mun. Chişinău în anul 2002, în sumă de 3836,6 mii lei.
5. Se cere de la Inspecţia de stat în construcţii întreprinderea măsurilor în vederea efectuării controlului asupra volumelor şi costului lucrărilor la valorificarea investiţiilor capitale de către D.C.C. a Primăriei mun. Chişinău în anul 2002 în sumă de 48940,8 mii lei, din care cele executate de antreprenorul general S.A."Ago-Dacia" în sumă de 26005,4 mii lei.
9. Se informează Guvernul despre încălcările legislaţiei în vigoare comise la elaborarea şi executarea bugetului municipiului Chişinău pe anul 2002.
8. Hotărîre privind rezultatele controlului asupra elaborării şi executării bugetului municipiului Chişinău pe anul 2003 (nr. 44 din 02.07.2004 Monitorul Oficial al R. Moldova nr.163-167/26 din 03.09.2004)
Curtea de Conturi a examinat rezultatele controlului asupra elaborării şi executării bugetului municipiului Chişinău în anul 2003 şi a constatat următoarele:
La aprobarea bugetului pe anul 2003 Consiliul municipal a încălcat Legea privind finanţele publice locale nr.491-XIV din 09.07.99, depăşind cu 27 de zile termenele prevăzute.
La executarea de casă a bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale (bugetului municipiului Chişinău) se întocmesc două dări de seamă: una - de către Trezoreria teritorială şi alta - de către Direcţia generală finanţe a Primăriei mun.Chişinău. Diferenţa dintre aceste dări de seamă pe anul 2003 a alcătuit la venituri suma de 3188,8 mii lei, iar la cheltuieli - 58552,4 mii lei.
Direcţia generală finanţe a Primăriei municipiului Chişinău, nerespectînd cerinţele Hotărîrii Guvernului nr.1312 din 31.10.03 "Privind repartizarea alocaţiilor pentru majorarea salariilor în sfera bugetară", a transferat suma de 7620,1 mii lei (transferuri cu destinaţie specială pentru majorarea salariilor bugetelor de alt nivel) în lipsa deciziei Consiliului municipal Chişinău.
Mijloacele prevăzute pentru investiţii capitale în municipiu nu s-au utilizat în strictă conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
Contrar deciziei Consiliului municipal, Primăria mun. Chişinău a adoptat decizia "Cu privire la reînceperea construirii bulevardului Mircea cel Bătrîn", prin care Departamentul transport public şi căi de comunicaţie a fost învestit cu dreptul de beneficiar al lucrărilor.
Contractul de bază şi acordurile adiţionale privind reconstrucţia bulevardului Mircea cel Bătrîn au fost încheiate cu S.A."Edilitate" dintr-o singură sursă şi înregistrate de către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice contrar prevederilor Legii achiziţiei de mărfuri, lucrări şi servicii pentru necesităţile statului nr.1166-XIII din 30.04.97, în lipsa ofertei şi devizului general de lucrări. Acordurile adiţionale de lucrări au fost încheiate cu încălcarea limitelor prevăzute de lege (cu 5307,0 mii lei mai mult de limita de 30%). Real, în anul 2003, Departamentul transport public şi căi de comunicaţie a acceptat şi a înregistrat acte de îndeplinire a lucrărilor la reconstrucţia bulevardului Mircea cel Bătrîn în sumă de 27562,4 mii lei sau cu 10066,5 mii lei mai mult decît suma total contractată. În total, la reconstrucţia bulevardului, în baza deciziilor Consiliului municipal, au fost executate lucrări în sumă de 35833,0 mii lei, din care 60,0 mii lei s-au utilizat contrar destinaţiei, astfel încălcîndu-se prevederile Legii nr.491-XIV din 09.07.99. În anul 2003, în legătură cu construcţia acestui obiect, la grupa principală de cheltuieli "gospodăria drumurilor" au fost admise depăşiri în sumă de 7480,1 mii lei.
Patrimoniul municipiului Chişinău este gestionat cu abateri de la actele normative în vigoare. Departamentul transport public şi căi de comunicaţie, contrar deciziei Primăriei municipiului Chişinău "Cu privire la transmiterea unor mijloace tehnice şi utilaje la balanţa Primăriei", n-a transmis mijloacele fixe în sumă de 4751,0 mii lei la balanţa Primăriei, ci firmei S.A."Edilitate" pentru păstrare temporară.
Departamentul n-a supus inventarierii anuale toate mijloacele fixe, la bunurile în sumă de 119,5 mii lei fiind efectuată inventarierea pe parcursul controlului, ceea ce contravine "Regulamentului privind dările de seamă contabile ale instituţiilor publice. Inventarierea patrimoniului", aprobat prin ordinul Ministerului Finanţelor nr.7 din 18.01.99.
În contul datoriilor istorice faţă de bugetul local, Primăria mun. Chişinău a procurat de la S.A. "Alfa" încăperi din str. Alba Iulia, 75, cu suprafaţa de 9690,8 m2, care ulterior au fost transmise întreprinderii "Business Incubator Alfa" S.A. cu valoarea de 3392,0 mii lei, drept cotă-parte în capitalul social, fără a lua la evidenţă valoarea acţiunilor în aceeaşi mărime, prin ce au fost încălcate prevederile Legii nr.426-XIII din 04.04.95.
De menţionat că o parte din încălcările şi neajunsurile depistate în urma controalelor anterioare n-au fost lichidate de către conducerea municipiului Chişinău. Astfel, nu s-au executat cerinţele Hotărîrii Curţii de Conturi nr.42 din 11.06.03 "Privind rezultatele controlului asupra elaborării şi executării bugetului municipiului Chişinău în anul 2002", în ce priveşte: elaborarea proiectului bugetului anual în conformitate cu prevederile Legii nr.491-XIV din 09.07.99; excluderea practicii de avansare a agenţilor economici de către ordonatorii de credite. Consiliul municipal Chişinău a ignorat recomandările din această hotărîre privind neadmiterea adoptării post-factum a deciziilor Consiliului municipal pe acţiunile care au avut loc în perioadele precedente, aprobarea şi modificarea bugetului municipal în strictă conformitate cu legea menţionată, utilizarea mijloacelor bugetare din fondul de rezervă. Nu s-a executat pct.3, alin.8 din hotărîrea nominalizată privind activitatea Departamentului relaţii cu publicul, determinarea structurii optimale şi a statelor de personal, alocarea mijloacelor financiare pentru întreţinerea acestuia, reieşind din necesităţile stricte ale municipiului în serviciile mass-media.
Încălcările şi neajunsurile depistate de control sînt o consecinţă a nerespectării de către Primăria Chişinău (dl Urechean) şi structurile subordonate a legislaţiei în vigoare, fapt ce a influenţat negativ asupra formării părţii de venituri şi executării bugetului municipiului Chişinău.
Curtea de Conturi, ţinînd cont de încălcările şi neajunsurile depistate în urma controlului, a hotărât:
1. Se informează Consiliul municipal Chişinău despre rezultatele controlului şi se propune:
- executarea necondiţionată a pct.3, alin.8 din Hotărîrea Curţii de Conturi nr.42 din 11.06.03 privind serviciile mass-media în activitatea Departamentului relaţii cu publicul.
3. Se cere de la Primăria mun. Chişinău (dl S. Urechean):
- lichidarea încălcărilor şi neajunsurilor depistate în urma controlului şi tragerea la răspundere a persoanelor vinovate în conformitate cu legislaţia în vigoare;
- reexaminarea deciziei nr.18/9 din 17.05.03 "Cu privire la transmiterea unor mijloace tehnice şi utilaje la balanţa Primăriei", în ce priveşte patrimoniul Direcţiei transport public şi căi de comunicaţie în valoare de 4751,0 mii lei, transmis pentru păstrare la S.A."Edilitate" contrar prevederilor actelor normative.
Aşadar, iubiţi cititori, astăzi v-am oferit doar o parte mică a documentelor şi exemplelor ce îl arată pe Serafim Urechean în toată splendoarea lui de impostor şi meşter al schemelor de înavuţire prin trafic de influenţă, abuzuri şi ilegalităţi.
Dacă ţara noastră ar fi o democraţie consacrată, nu una în tranziţie, dacă instituţiile statului de drept, de la cele de anchetă la cele judecătoreşti, ar funcţiona impecabil, pentru toate aceste isprăvi Serafim Urechean şi acoliţii lui ar trebui să fie condamnaţi, în stil american, la câteva sute de ani de privaţiune de libertate. Dar aşa cum la noi sforarii, hoţii de cai şi cei de drumul mare mai reuşesc să arunce când praf în ochi, când pomeni poporului sărăcit, aceştia mai reuşesc să aibă o anumită susţinere din partea unor alegători. Şi totuşi, adevărul până la urmă iese la suprafaţă. Lumea începe să crape ochii mai bine, ea deosebeşte deja mai uşor culorile politice şi mai ales ce se ascunde în dosul acestora.
Cavalerii mămăligii explodate, tigrii jerpeliţi ai politicii moldoveneşti degeaba mai îngână cântecelul sovietic „Fie soare întruna!''. Soarele lor se rostogoleşte iremediabil după norul dens şi urât mirositor al negrei tranziţii, pline de stafiile unor umbre ale vremurilor de odinioară.
Sic transit gloria mundi, ziceau strămoşii noştri romani. Dar această maximă latină nu are nimic în comun cu personajul de mai sus. Pentru că în cazul lui numai de glorie sau onoare nu poate fi vorba. Soarta unora ca el este dezonoarea şi lipsa de glorie. Oprobriul public, dispreţul şi respingerea este tot ce merită indivizii de teapa lui Serafim Urechean.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu