Vasile Ursu: „Desfiinţarea Ministerului Transporturilor va aduce doar daune Republicii Moldova"



Guvernul a elaborat un proiect de hotărâre cu privire la desfiinţarea Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor (MTGD), care urmează a fi remis Parlamentului spre aprobare.
Potrivit şefului Aparatului Guvernului, Mihail Pop, modificarea propusă în structura Executivului vizează instituirea Administraţiei de Stat în Transporturi, prin reorganizarea MTGD şi Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile.
Proiectul prevede că funcţiile de gospodărie a drumurilor, executate în prezent de către MTGD, vor fi transmise Ministerului Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, iar cele ce ţin de gestionarea reţelei de transporturi, inclusiv aeronautice, vor fi preluate de către Administraţia de Stat în Transporturi.
Autorii proiectului susţin că necesitatea implementării acestei reforme este dictată de exigenţele reformei administraţiei publice centrale, precum şi de cele ale cadrului de reglementare a activităţii de întreprinzător în materie de aviaţie civilă. Mihail Pop a mai spus că, în prezent, ASAC îşi desfăşoară activitatea în centrul unui conflict de interese. „Deţinerea statutului de autoritate publică centrală de specialitate, cu exercitarea concomitentă a funcţiilor pe principii de autogestiune şi autofinanţare contravine principiilor de bază ale activităţii organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice", a precizat Mihail Pop.
La rândul său, ministrul Economiei şi Comerţului, Igor Dodon, a adăugat că, până la remiterea în Parlament a proiectului de hotărâre, Guvernul va revedea denumirea noii structuri. „Ţinând cont de practica internaţională, în locul Administraţiei de Stat în Transporturi poate fi creată o agenţie cu aceeaşi denumire", a specificat Igor Dodon.
Solicitat în exclusivitate de FLUX pentru a comenta decizia Guvernului de a lichida MTGD, ministrul Vasile Ursu a declarat că acest proiect de hotărâre a Guvernului nu este unul binevenit şi poate ştirbi esenţial din imaginea Republicii Moldova în acest domeniu. De asemenea, Vasile Ursu şi-a exprimat nemulţumirea şi faţă de autorii acestui proiect, pentru că nu i-au solicitat părerea în acest sens.
„Orice stat din lume are nevoie de o asemenea instituţie"
„Nu prea ştiu ce să vă spun pentru că nu s-a consultat nimeni cu mine când s-a decis acest lucru. În toate statele lumii există un asemenea minister. Este o veste nu prea bună că de statul nostru se îndepărtează unele activităţi atât de importante, precum sunt conferinţele internaţionale ale miniştrilor Transporturilor, care, iniţial, au fost unele de nivel european, iar de anul trecut se desfăşoară deja la nivel mondial. Transportul trebuie integrat în întreaga lume şi nu doar într-o singură ţară. Mă întreb cine va pleca din partea Republicii Moldova la aceste conferinţe. Un reprezentant dintr-o agenţie sau dintr-un alt serviciu de stat? Atunci când se discută de la ministru la ministru, este o chestie, dar în contextul în care va merge un alt diplomat, a cărui funcţie nu este echivalentă cu cele ale celorlalţi participanţi la aceste conferinţe, Republica Moldova poate pierde şi un plus de imagine, dar şi de rezolvare a unor probleme stringente. Mă gândesc la faptul că ar fi putut desfiinţat un alt minister, dar numai nu cel al Transporturilor, pentru că acesta este unul foarte important în structura unui Guvern. Aceasta este părerea mea personală, de simplu cetăţean. Totuşi, şi în calitatea mea de ministru al Transporturilor mă simt obligat să afirm aceste lucruri. Dacă este să discutăm în continuare la compartimentul formării unei structuri în care să fie toate transporturile în comun, iar gospodăria drumurilor să fie transmisă Ministerului Construcţiilor, cred eu că, în acest context, nu prea avem ce construi. Drumurile din Moldova necesită o reabilitare şi nu construcţie. În acest domeniu există mai mult termeni de ordinul serviciilor, decât cel al construcţiilor. Însă acei economişti care au stat la baza elaborării acestui proiect de hotărâre de Guvern, care şi-au expus părerea fără a solicita şi poziţia mea în acest sens, să fie sănătoşi. Totuşi, nu pot înţelege de ce nu s-a consultat această hotărâre şi cu mine. Poate că sunt prea dur în această funcţie, în contextul în care activez în calitate de ministru al Transporturilor doar de 1 an şi jumătate. Vreau doar să le doresc succes noilor structuri care vor înlocui MTGD".
Ce se va întâmpla cu proiectele puse pe roate de MTGD?
„Vom trăi şi vom vedea. Pe parcursul anului trecut am izbutit să implementăm proiecte în valoare de 186 de milioane de lei, investiţii capitale predestinate reabilitării drumurilor, cu ajutorul Guvernului şi cu implicarea nemijlocită în acest sens a preşedintelui Vladimir Voronin am realizat lucrări în valoare de 450 de milioane de lei. Am mai realizat şi o jumătate din traseul Chişinău-Leuşeni, lucrări care nici nu erau iniţial planificate, dar au fost desfăşurate în paralel cu celelalte proiecte. Pe parcursul întregului meu mandat, zilnic, am solicitat mijloace financiare, pentru că eram foarte bine familiarizat cu problemele cu care se confruntă acest domeniu. Am realizat şi o serie de proiecte a căror costuri au fost achitate puţin mai târziu de termenele stabilite organizaţiilor implicate în implementarea lor, dar acest lucru a fost posibil doar în contextul unei conlucrări eficiente şi compromisuri cu respectivele firme. Eu nu mai port responsabilitatea la ceea ce se va întâmpla pe viitor şi nu pot afirma că proiectele pe care MTGD a pornit să le realizeze sub conducerea mea vor fi continuate. Nu-mi rămâne decât să sper că lucrurile bune pe care le-am iniţiat vor fi duse la bun sfârşit. Îmi doresc foarte mult ca Moldova să înflorească. Strategia adoptată de Guvern, care prevede reabilitarea drumurilor, timp de zece ani, trebuie implementată neapărat, dar aceste modificări aduse în structura Executivului nu pot decât dăuna acestui program. Am buna încredere că Administraţia de Stat a Drumurilor va rămâne şi va face o treabă bună în domeniu. Cauzele care le-a pus pe roate MTGD în timpul mandatului meu pot fi realizate, dar totul depinde de dirijorul care va continua mersul lor".
Unde va activa Vasile Ursu în continuare?
„Cred că este prematur să vorbim despre acest lucru. Decizia a fost aprobată abia la nivel de Guvern şi urmează a fi aprobată şi de plenul Parlamentului. Mai sunt două luni până la lichidarea sau fuzionarea acestui minister, că nici nu mai ştiu cum să-i spun. Mai târziu, vom vedea ce se întâmplă".

Niciun comentariu: